В останні роки двоколісний електротранспорт став символом сучасної урбаністики — зручним, швидким і доступним засобом пересування. Проте із поширенням електросамокатів дедалі більше європейських міст стикаються з хаосом на вулицях та спробами знайти ефективне регулювання. В Афінах, Відні, Мадриді, Дубліні, Вільнюсі та Празі нові правила, штрафи та навіть спільноти невдоволених містян стають буденністю — а самокати знову й знову опиняються в центрі публічних дискусій.
У столиці Греції, Афінах, мешканці все частіше скаржаться на хаотичне паркування та порушення правил водіями електросамокатів. Ситуація ускладнюється відсутністю спеціальних зон для паркування: десятки тисяч самокатів залишають на тротуарах, пішохідних зонах і навіть пандусах для маломобільних людей, що викликає обурення містян та вимоги до влади втрутитися.
Мерія Афін, усвідомивши масштаб проблеми, вже розпочала діалог із компаніями-операторами. Влада планує обмежити рух самокатів на окремих вулицях та створити щонайменше 70 спеціальних зон для паркування. Порушення нового порядку загрожуватиме компаніям суттєвими штрафами. Проте навіть ці плани викликають палкі суперечки — частина громади вимагає повної заборони самокатів, а інша захищає ідеї мікромобільності та посилається на принципи вільного ринку ЄС.
Відень: жорсткі правила та тисячі штрафів
Австрійська столиця запровадила найсуворіші обмеження серед усіх міст ЄС. Паркування електросамокатів на тротуарах тут вже заборонене: залишати їх дозволяється лише у визначених зонах або на місцях для автомобілів. Ліцензування операторів призвело до скорочення кількості доступних самокатів у місті — з 9 тисяч до 4 тисяч за останні п’ять років.
Та навіть із введенням нових правил проблеми не зникли. За останні два роки у Відні видали понад 50 тисяч штрафів за порушення правил паркування — сума кожного може сягати 50 євро. Не втрачає актуальності й питання швидкісного режиму: трапляються випадки, коли поліція фіксує самокати, що рухаються зі швидкістю майже 50 км/год — при офіційному ліміті у 25 км/год.
До того ж, у Відні з’явилася нова загроза — електричні мотоцикли, які юридично класифікуються як велосипеди, якщо потужність мотора не перевищує певного порогу. Вони масово з’являються на велодоріжках, особливо в службах доставки, і змушують владу готувати ще суворіше регулювання, для чого знадобиться втручання на федеральному рівні.
Іспанський досвід: “війни самокатів” та особливі обмеження
У Мадриді, Севільї та інших іспанських містах електросамокати давно стали частиною повсякденності, а ринок стрімко зростає: лише за минулий рік — на 78%. Проте уряд і муніципалітети поступово вводять суворі обмеження, особливо щодо перевезення електросамокатів у громадському транспорті. У Мадриді їх взагалі заборонили перевозити через ризик займання акумуляторів, у Севільї — діють обмеження у години пік. Для порівняння, у Відні транспорт дозволено перевозити лише у складеному вигляді, а електромотоцикли з грудня не пускатимуть до метро й трамваїв.
Попри дискусії, президент Іспанського інституту мобільності Хуліан Састре вважає: електросамокати — ключова частина екологічної міської інфраструктури, проте їм потрібен чіткий контроль і регламентація.
Нові закони в Ірландії та балтійських країнах
В Ірландії питання електросамокатів узагалі не було врегульоване до травня 2024 року. Тепер діють нові обмеження, зокрема щодо швидкості й безпеки. Але це не зупиняє хвилю травматизму: за даними Управління дорожнього руху, майже кожен четвертий користувач самоката зазнавав аварій протягом року, а кожен третій — опинявся в небезпечній ситуації.
Медики б’ють на сполох: до лікарень дедалі частіше потрапляють люди з тяжкими травмами, зокрема черепно-мозковими. Водночас заклики зробити шоломи обов’язковими для всіх користувачів поки не отримали підтримки на рівні ЄС. У більшості країн шоломи обов’язкові лише для дітей, а не для дорослих.
У Литві з початку 2024 року почали діяти нові правила: визначено спеціальні зони для їзди, встановлено ліміт швидкості. Та дослідження показують, що понад половина користувачів ігнорує вимоги законодавства, не дотримується правил безпеки й не поводиться відповідально.
Проблеми Праги та заборони у чеських містах
Прага — ще одне місто, де електросамокати стали джерелом конфліктів. Мешканці й районні адміністрації нарікають на небезпечну їзду та хаотичне паркування, що створює загрози для пішоходів. Окрім того, фіксуються численні випадки вандалізму — самокати викидають у річку або ламають навмисне.
Поліція регулярно складає протоколи за порушення — лише за квітень 2024 року їх було понад тисячу, причому більшість — саме на користувачів електросамокатів. Не дивно, що в Острава та інших чеських містах електросамокати вже заборонені у центральних районах.
З огляду на європейський досвід, масове впровадження електросамокатів загострило питання організації міського простору й безпеки. Майбутнє мікромобільності залежить не лише від зручності, а й від здатності міст адаптувати правила під нову реальність.